پنج شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٨
به پایگاه اطلاع رسانی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک خوش امدید. لطفا نقطه نظرات؛ پیشنهادات و انتقادات خود را در خصوص مطالب و محتوای این پایگاه از طریق منو " ارتباط با ما" گزینه" فرم ارتباط" برای ما ارسال فرمایید. با تشکر
منو اصلی
نظرسنجی
نظر شما در خصوص مطالب سایت چیست؟

اکثر مطالب سودمند هستند. (84%)

183

برخی مطالب مفید هستند. (3%)

6

مطالب بایستی بیشتر شوند. (6%)

12

برخی از مطالب ضعیف هستند. (5%)

11

در این زمینه نظری ندارم. (2%)

6


تعداد کل اراء :(218)
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 181312
 بازدید امروز : 53
 کل بازدید : 589469
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 1.6562
ساعت
اخبار > اسلام نباید در قرقیزستان ایزوله شود. این کار اشتباه و خطرناک است.


  چاپ        ارسال به دوست

اسلام نباید در قرقیزستان ایزوله شود. این کار اشتباه و خطرناک است.

 

 اسلام نباید در قرقیزستان ایزوله شود. این کار اشتباه و خطرناک است.

پس از استقلال چمهوری قرقیزستان جریان های جدید دینی وارد این کشو شدند. در میان آنان هم جریان های مختلف مسیحی وجود دارد و هم جریان ها و جنبش های مختلف اسلامی که متمایز از آن چیزی هستند که در بین قرقیزها بعنوان اسلام سنتی شناخته و مورد پذیرش قرار گرفته است. همه اینها منجر به این شد که  در کشور کوچک کوهستانی قرقیزستان که تنوع قومی را از دوران شوروی با خود به ارث برده بود ؛ تنوع دینی نیز شکل بگیرد. این تنوع  در قرقیزستان اکنون در مقایسه با همسایگان آسیای مرکزی اش در حال رشد می باشد دلیل آن هم این است که دولت مدت ها تقریبا هیچ نظارت و کنترلی بر این حوزه نداشته است.  

ولی اخیرا دولتمردان قرقیزستان به این درک و باور ذهنی رسیده اند که بایستی نظارت و کنترل بیشتری بر امور دینی داشته باشند و در این خصوص اقداماتی را انجام داده اند. در این راستا آنها در سال 2014 مبانی سیاست های دینی کشور را برای یک دوره 6 ساله تهیه نمودند که در آن ذکر شده دین نباید در امور دولت دخالت نماید ، چرا که قرقیزستان کشوری چند مذهبی است. معذلک، با مطالعه بیشتر و دقیق  این قانون و مبانی با تضادهایی جالب در آن مواجه می شویم. در واقع در این قانون چندین بار بر ضرورت ایجاد شرایط بمنظور توسعه اسلام در قرقیزستان بویژه  اسلام حنفی تاکید می شود :

"به منظور تامین امنیت ملی و هویت فرهنگی، دولت شرایط را برای تقویت و توسعه انواع معتدل و سنتی اسلام سنی بر پایه آموزه های دینی و حقوقی مکتب حنفی و عقاید ماتوریدی فراهم می کند".

قرقیزستان در سیاست مذهبی خود از اصطلاح "اسلام سنتی" استفاده می کند که برداشت و منظور انها از این اصطلاح همان حنفیسم می باشد.  دولت با استفاده از این اصطلاح  تلاش می کند  گسترش جریان های مختلف دینی  در این کشور را مدیریت نموده  و از  نفوذ و تاثیر ایدئولوژی های دینی خارجی ( وارداتی) بر دین محلی و رایج این کشور جلوگیری نماید. . در حقیقت جهانی شدن  که زمینه های دینی مردم را نیز همچون سایر زمینه ها ؛ ابعاد و شئونات زندگی تحت تاثیر خود قرار داده ؛ مقامات قرقیزستان را به بیم  و هراس انداخته است. بدین خاطر آنها تصور می کنند که کمک به توسعه اسلام حنفی در قرقیزستان ، این کشور را از خطر تهدیداتی همچون  رادیکالیزم و افراط گرایی نجات می دهد.

ولی چنین ایده ای بسیار خطرناک است، چون این در تضاد با مبانی سیاست های دینی تصویب شده و نیز در تضاد با قانون اساسی کشور می باشد که در آنها قرقیزستان بعنوان کشوری سکولار معرفی شده است.

  وقتی "اسلام سنتی" را مورد حمایت و پوشش قرار می دهیم در عین حال بایستی به این هم فکر کنیم که تکلیف  افرادی که دارای اعتقادات دینی غیر حنفی هستند چه خواهد شد؟ آیا این نوع تقسیم بندی خود به جدایی و اختلاف هر چه  بیشتر بین مسلمانان ساکن در این کشور دامن نمی زند؟ 

تجربه منزوی کردن اسلام  از دوره اتحاد شوروی به قرقیزستان امروز رسیده است.  در آن زمان در جریان روندهای سیاسی، اسلام در آسیای مرکزی کنترل و به عنوان بخشی از فرهنگ مردم آسیای مرکزی در امده است. ولی تا اوایل قرن 20، آسیای مرکزی نقش مهمی در جهان اسلام داشته است و نمایندگان جنبش های مختلف اسلامی جهت تبادل نظر در مورد دین به این منطقه می آمدند.

شوروی چنین تبادلات ایده های بین منطقه ای و بین مذهبی را توقف کرد. ولی در قرن 21 روند مذکور با قدرت جدید روی آورد و اینک آزادی رفت و آمد  مردم و تبادل افکار و دیگاه ها و ایده ها وجود دارد. علیرغم جهانی شدن، مقامات قرقیزستان می خواهند مسلمانان یکنواخت و یکدستی را در کشورشان  ببینند. در حال حاضر گرفتن جلوی دین جهانی یک ایده غیر ممکن و غیر قابل فهم می باشد.

جهانی شدن یک روند طبیعیی می باشد. در حال حاضر در قرقیزستان می توان نمایندگان جنبش ها و جریان های مختلف سنی - از وهابیت تا تبلیغ جماعت- را  پیدا کرد.

بر اساس تحلیل های کمیسیون  دولتی امور ادیان قرقیزستان، "تبلیغ جماعت" و "نورچی لر" فعال ترین جوامع دینی در این کشور می باشند. هر دو جنبش پس از استقلال قرقیزستان وارد این کشور شده اند.  در میان آنان افرادی هستند که مقررات مذهب حنفی را رعایت نمی کنند. طبق آمار، حدود 80 الی 90 درصد جمعیت قرقیزستان مسلمان می باشند ولی دولت فکر می کند همه آنان حامیان مذهب حنفی اند، در واقع این جوری نیست.

چنین تفکری مانند کلیشه زمان شوروی است که هر قرقیز- مسلمان است. در حال حاضر در قرقیزستان می توان افرادی را دید که چهره اسلاویانی دارند ولی مسلمانند و همچنین می توان افرادی را دید که چهره قرقیزی دارند ولی اعتقاد به خدا نداشته باشند.

در زمان معاصر هر انسان برای خود دینش را تشخیص می دهد و نیازی به آموزش دین ندارد. ولی اکثریت مسائل شخصی مربوط به دین مورد بخث و گفتگوی جامعه قرار می گیرد و حتی تا سطح رئیس جمهور می رسد. به عنوان مثال، اگر یک جوان می خواهد ریش و سبیل بگذارد، حتما به او می گویند که قرقیزها تا مرگ پدرش ریش نمی گذاشتند و اگر دختر می خواهد حجاب بپوشد تا می گویند قرقیزها هرگز تا عروسی چنین لباسی نمی پوشیدند. در هر صورت هر دو طرف خود را مسلمان می نامند.

همچنین می توانیم به اختلاف نمایندگان دو دین مشاهده کنیم، در استان ایسیکول ساکنان یک روستا پسر مسیحی ساکن همان روستا را کشتند و یا به یک زن مسیحی برای دفن در قبر جا ندادند.

همچنین رئیس جمهور سابق قرقیزستان الماسبک آتامبایف در هر سخنرانی در زمینه مذهبی خطاب به نمایندگان غیر مذهب حنفی می گفت که  آنان فرق "فرهنگ عرب ها، بانگلادش و باکستان را با دین اسلام" نمی دانند. در سخنرانی سال 2014 طی نشست شورای دفاع در مسائل مذهبی گفته بود: "در خیابان های ما افرادی زیاد شدند که ریش گذاشتند و شلوارهای مذهبی می پوشند.به دخترهای ما به جای لباس های زیبا و سنتی، لباس های سیاه و تیر را تحمیل می کنند.. اگر ما جلوی چنین رویدادها را نگیرم تا ویژگی مردم قرقیز را از دست خواهیم داد. چون مردمی که زبان و فرهنگ خود را فراموش کرده مردم و ملت نیست"

در سال 2018 زائر ارگشوف رئیس کمیسیون دولتی امور ادیان قرقیزستان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های این کشور از سخنان آتامبایف حمایت کرد و در مورد چگونگی دین در قرقیزستان گفت: "اصول اسلام عربستان سعودی، ایران یا مصر در تضاد با اسلام محلی و سنتی قرقیزها است."

البته گروه های افراط گرا به امنیت ملی کشور خطر می اندازند. ولی ایجاد مشکل و مانع در مورد لباس های اسلامی، ریش و سایر ابزارهای اسلامی، صرفا تنها به خاطر اینکه اینها "اسلام قدیمی قرقیزها" نیست، تعجب آور است. اگر دولت  واقعا بدنبال این است که وضعیت دین را در کشور هماهنگ کند تا  قانون اساسی کشور را نقض نکنند بایستی نه تنها برای یک مذهب و یا جنبش مشخص بلکه برای تمام مذاهب و ادیان شرایط مناسب برای توسعه آنان ایجاد نماید تا منجر به بروز اختلافات بین مذهبی نشود.

کارشناسان دلیل روی آوردن مردم به  افراط گرایی رادیکال را  نه شورش و  طغیان بلکه  فقر ، بیکاری ، نارضایتی از  عملکرد مسئولان و نهادهای اجرای قانون و همچنین وجود تبعییض های گسترده از طرف جامعه ؛ مقامات و گروه های مشخص اجتماعی عنوان می کنند..

دولت حق دخالت در  امور دینی  را ندارد برای همین در قانون نوشته شده است که دولت از دین جدا است. علاوه بر این دخالت دولت  در دین بسیار خطرناک است. اگر دولت به یک گروه مذهبی امتیاز می دهد و دیگر گروه های مذهبی را تحقیر می کند تا در میان جامعه نسبت به سایر گروه های مذهبی نظر منفی به وجود آید. چنین وضعیتی در حال حاضر در قرقیزستان ایجاد شده است و مشکلات مذکور دلیل آن می باشد.

اگر در زمان شوروی ملت و دین همراه هم  و بعنوان به عنوان یک کلیت واحد بود ، ولی امروزه هویت دینی خود را جدا و متمایز از هویت ملی می دانند آنها می توانند خود را قرقیز بنامند در عین حال پیرو دین اسلام و حنفی هم نباشند.  این درست است و نباید هم از آن ترسید.. چنین مسئله ای در شرایط و دوران امروز جهانی شدن پدیده ای منطقی است و هیچگونه خطر و تهدیدی را با خود ندارد. خطر زمانی می تواند بوجود آید و شکل بگیرد که مردم از  اعتقاد و پیروی از دینی که خودشان انتخاب کرده اند؛  منع بشوند.

اسلام پدیده جهانی است و نمی توان آن را در چارچوب مرز ها و قلمرو یک کشور محصور کرد.. بنابراین دولت به جای اینکه به فکر این باشد که  به کدام گروه از مسلمانان مساعدت و کدام یک از انها را  مورد تحقیر یا بی وجهی قرار دهد؛ بایستی تمام توان و انرژی خود را را به وحدت شهروندان قرقیزستان بدون توجه به دین و مذهب آانان مصروف نماید.

منبع :

https://stanradar.com/news/full/35812-islam-v-kyrgyzstane-nelzja-izolirovat-eto-nepravilno-i-opasno.html

15.08.2019 

ترجمه و تنظیم:

رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در بیشکک

13  6  98

 


١٣:٤٥ - 1398/06/18    /    شماره : ٧٣٥٤١١    /    تعداد نمایش : ٧



خروج